Daltonscholen worden gemiddeld een keer in de vijf jaar bezocht door een visitatieteam van de NDV. Tijdens deze visitaties laten scholen zien waar ze trots op zijn. Een activiteit, een werkvorm of een instructie. Deze ‘parels uit de praktijk’ worden verzameld en op onze site gezet. Ze dienen als good practice voor andere daltonscholen. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de scholen voor primair onderwijs en scholen voor voortgezet onderwijs. De voorbeelden zijn per kernwaarde gerangschikt. De lijst met voorbeelden zal regelmatig worden uitgebreid.
Primair onderwijs
Kernwaarde verantwoordelijkheid | ||
Onderwerp | School | Bijlage(n) |
Mediation | De Sleutel, Schalkhaar | |
Kernwaarde samenwerken | ||
Keuze / keuzemiddag | Het Valkhof, Roden | bijlage 1, bijlage 2, bijlage 3 |
Kernwaarde reflectie | ||
Toetsen vooraf | De Tandem, Leidschendam | |
De juffenbril | De Droomspiegel, Almere | |
De trotsmuur | De Polderhof, Oss | |
Wekelijks inloopkwartier | De Rietakker, De Bilt | |
Kernwaarde effectiviteit | ||
Doelen – evaluatie | De Lisdodde, Emmen | bijlage 1 |
Kernwaarde zelfstandigheid | ||
De taak | ||
Zelf een taak maken | Pr. Bernardschool, Velp | |
Daltonboek | ||
Daltonboek de Vliegers | Middelharnis |
Voortgezet onderwijs
Onderwerp | School | Bijlage(n) |
Daltonboek | Werkmancollege, Groningen | |
Daltonboek | Maurick College, Vught | |